“Työn perustehtävää pitää pysähtyä miettimään päivittäin.” – Taidan-podcastissa Hyvinkään Aseman koulun rehtori Jari Laukkanen

Taidan-podcast vieraili Hyvinkään Aseman koululla keskustelemassa rehtori Jari Laukkasen kanssa rehtorin työstä ja johtajuudesta koulumaailmassa. Jari aloitti Aseman koululla 90-luvulla, oli ensin 15 vuotta luokanopettajana ja vuoden 2012 alusta asti hän on toiminut rehtorin tehtävässä. Yhteensä Jarilla on yli 20 vuoden kokemus koulumaailmasta. 

Koulumaailmassa on jo havaittavissa jaettua johtajuutta esimerkiksi siinä, miten päätöksentekoa jaetaan erilaisille tiimeille. Jari uskoo rehtorin työn muuttuvan tulevaisuudessa entistä enemmän kohti jaettua johtajuutta: “Sellaisesta yksinäisestä patruunasta siirrytään siihen, että vastuuta jaetaan ja tehdään yhdessä asioita.”

Keskusteleminen ja kuunteleminen ovat Jarin keskeisimpiä työkaluja rehtorina: “Sillä tavalla sitoutan kaikkia mukaan. Olen huomannut, että kun asiasta keskustellaan ja otetaan toisten mielipiteet ja näkemykset huomioon, niin sitouttaminen näihin asioihin on parempaa.” Päätöksenteossa tulee aina terävöittää työn perimmäinen tarkoitus: “Me olemme täällä tekemässä sitä, että lasten kasvu, kehitys ja oppiminen olisi parasta mahdollista. Se on ollut minulle sellainen ohjenuora, että päätökset perustuvat aina siihen, mikä on lasten kannalta paras.”

“Työt ei koulusta lopu koskaan. Pitää osata valikoida ja päättää, mikä on tärkeää.”

Jarille tärkeimpiä oivalluksia rehtorin työssä on se, että pitää kirkkaana mielessään oman perustehtävän ja pysähtyy miettimään sitä: “Erityisen tärkeää rehtorin työssä on kirkas mielikuva siitä, että mikä on se minun perustehtävä: miksi olen täällä ja mitä olen täällä tekemässä? Sitä pitää pysähtyä miettimään päivittäin.” Perustehtävän kirkastaminen liittyy vahvasti työn priorisointiin: “Työt ei koulusta lopu koskaan. Pitää osata valikoida ja päättää, mikä on tärkeää.”

Jarin tavoitteena tälle vuodelle on kehittyä työn priorisoinnissa: “Yksi sellainen tavoite, minkä laitoin itselleni tälle vuodelle, on se, että osaan valikoida tehtäväni niin, että en kuluta aikaani niin sanotusti turhiin pikku tulipalojen sammutteluun, vaan teen oikeita asioita, jotka hyödyttävät enemmän ja useampaa. Joskus se on vaikeaa ja joskus helpompaa.”

Jari on myös curlingin Euroopan mestari vuodelta 2000 ja vuoden 2006 Torinon talviolympialaisten hopeajoukkueen valmentaja. Curling on tuonut Jarin rehtoriuteen projektiorientoituneen ajattelumallin tavoitteiden saavuttamisesta ja opettanut vastoinkäymisten kohtaamista: “Urheilussa se on ihan konkreettista. Jos parempi tulee ja näyttää, miten pelataan, niin silloin pysähtyy miettimään, että missä ne oli parempia, miksi ne oli parempia ja miten me voitaisiin olla yhtä hyviä.”

Podcastin pääset kuuntelemaan tästä:

 

Vastaa